Thursday, February 5, 2009

Minggu 1 (ISL)

Pentaksiran, Penilaian dan Pengujian


Penilaian

1. Satu aktiviti atau proses yang bersistematik bagi mendapatkan maklumat yang berguna bagi mnentukan pncpaian sstu objktif pngjran atau pmbljran.
2. Terdapat dua proses penilaian iaitu penilaian formatif dan penilaian sumatif.


Penilaian Formatif

1. Ialah utk mendapatkan maklum balas berhubung dengan kemajuan proses pengajaran oleh guru dan pmbelajaran oleh murid.
2. Maklum balas ini akan memberi petunjuk2 kejayaan p&p serta kelemahan2 murid untuk diperbetulkan.
3. Oleh kerana penilaian formatif ini bertujuan untuk membantu dan memperbaiki proses p&p, keputusan penilaian biasanya tidak digunakan untuk pemeringkatan atau prbndingan di antara seseorang murid dengan murid lain.

Penilaian Sumatif

1. Bertujuan untuk mengesan secara menyeluruh taraf pncapaian murid di akhir sesuatu pembelajaran.
2. Matlamat utama penilaian jenis ini ialah utk memberi markah atau gred kepada seseorang murid supaya dapat membandingkannya dengan markah murid lain dalam kumpulannya.

Cara Melaksanakan Penilaian


1. Terdapat dua cara melaksanakannya :
1.Informal
-Seperti pemerhatian, soal jawab lisan atau kuiz.
2.Formal
-Seperti ujian pensel dan kertas.

Cara Melaksanakan Penilaian

1. Semua aktviti penilaian hendaklah direkodkan supaya penganalisaan prestasi murid2 dapat dibuat dan kerja2 susulan dapat dirancangkan.
2. Dua jenis rekod perlu disimpan bagi setiap org murid, iaitu rekod prestasi dan rekod profail.
3. Rekod prestasi akan menunjukkn pencapaian dan rekod profail akan menunjukkan perkembangan pembelajaran serta minat keseluruhan murid2 dari semasa ke semasa.

No comments:

Post a Comment